07 квітня 2022 року Дніпровська академія неперервної освіти провела круглий стіл (семінар) для освітян області на тему «Особливості організації та проведення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану». У семінарі взяли участь керівник психологічної служби Дніпропетровської області Савельєва Н.В., заступник директора з методичної роботи КЗО «Дніпропетровського обласного методичного ресурсного центру» Мушинський В.П., працівники кафедри, психологи та соціальні педагоги Дніпропетровської області.
Метою заходу буловизначити основні напрямки роботи психологічних служб щодо організації та проведення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану. Надання допомоги особистості у стресовому стані.
Першою виступила керівник психологічної служби Савельєва Н.В. з доповіддю «Організаційно-методичні аспекти супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану». У своєму виступі Наталя Володимирівна наголосила на необхідності консультування учасників освітнього процесу за допомогою телефону, створення кабінету психолога на веб сайті, меседжерів; розміщення на сайті інформації щодо роботи зі стресовими станами для педагогів, батьків і учнів. Також вона підкреслила, що психолог повинен мати особистісні ресурси та знання для такої роботи. Якщо їх немає, то краще не проводити цю роботу, щоб не нашкодити дитині або дорослому.
Віктор Мушинський приділив увагу самодопомозі «Турбуйтесь про себе». Він надав ряд рекомендацій щодо психоемоційної гігієни для тих, хто надає кризову допомогу.
Завідувач кафедри доктор психологічних наук Тетяна Гальцева розглянула методологічні засади надання психологічної допомоги учасникам освітнього процесу. У своїй доповіді вона ознайомила учасників семінару з моделлюSix Сs ізраїльського вченого Моше Фарчі. Акцентувала увагу на розвитку: позитивного мислення, самоефективності, навичок переведення агресії у корисну діяльність, активізуванні творчої активності учнів (малюнки про війну, складання віршів, казок тощо), дієвої емпатії, почуття вдячності людям, які допомагають боронити державу, місто, надають можливість вчитися та відчувати себе захищеними. Тетяна Гальцева підкреслила важливість пам’ятати: «Навчання (саморозвиток), повсякденна корисна праця та допомога іншим – це найкращі психотерапевтичні заходи, що зберігають психічне здоров’я людини в умовах воєнного стану».
Цікавою була доповідь старшого викладача Кротенко В.М., яка зосередилася на проблемах вчителя: неготовності до дистанційного навчання, невмінні контролювати роботу учня, який знаходиться у віддаленому режимі, дезадаптацію в умовах війни. Було визначено показники стресостійкості, шляхи збереження власного здоров’я.
Старший викладач Хватова О.Г. доповіла про особливості соціально-психологічного супроводу батьків та дітей тимчасово переміщених. Визначила змістовні аспекти надання соціально-психологічної допомоги батькам, які пережили втрати та зазнали негативного впливу внаслідок військових дій.
Максим Реуцький звернув увагу психологів на те, що є неприпустимим при наданні психологічної допомоги, особливо у перші години, коли людина переживає травматичну подію. Про особливості дисоціативного стану та виведення з нього. Він надав рекомендації як людині самій зрозуміти, що з неї відбувається та найпростіші правила психогігієни, що допоможуть зберегти здоров’я.
Олена Ковальчук виступила з доповіддю на тему: «Техніки психологічної самодопомоги під час війни та розвиток навичок стресостійкості». Вона розглянула визначення понять «самодопомоги» та «стресостійкості», а також динаміку емоцій у стресовій ситуації. Важливими факторами, що впливають на поведінку людини у стресових ситуаціях, виділено усвідомлення своїх власних емоцій та здатність курування ними, що є компонентами емоційного компоненту за моделлю Деніела Гоулмана.
Доповідач зробила акцент на тому, що серед технік самодопомоги у час воєнного стану використовують прості, але дієві вправи: дихальні вправи, зокрема, квадратне дихання, застосовується при тривозі, страхах, паніці, заземлення, вправи спрямовані на відчуття тіла, техніка «Каракулі» для зняття психологічної напруги, а також самомасаж та духовні практики.
Доповідь завершувалась цитатою Віктора Франкла, автора напряму у психології – логотерапії, професора, який пройшов концентраційний табір, вижив та зберіг себе як особистість. «Не існує жодної життєвої ситуації, яка б не мала сенсу. Це пояснюється тим, що сторони людського буття, що здаються негативними, зокрема, трагічна тріада – страждання, вина, смерть, – можуть бути оформлені у дещо позитивне, у досягнення, якщо підійти до них з правильної сторони» В.Франкл.
Психологи та соціальні педагоги були вдячні за доповіді. Кафедра запропонувала психологам, хто потребує додаткових знань з даної проблеми пройти курси підвищення кваліфікації з цієї тематики. Бажаючі можуть переглянути у ютубі матеріали семінару за посиланням https://youtu.be/kKDdbCbNCfo