Вперше поняття «академічна доброчесність» було визначено у новому Законі України «Про освіту» у 2017 році. Але, за результатами звіту аналітичного центру CEDOS за 2019 рік, фокусовані групові інтерв’ю з вчителями та батьками учнів 9-11 класів (https://saiup.org.ua/resursy/rezultaty-grupovyh-interv-yu-dlya-batkiv-opikuniv-ta-vchyteliv/) продемонстрували, що багато з них не знали поняття «академічна доброчесність». А з тих, хто знав, більшість педагогів вважали, що академічна доброчесність більше стосується вищої освіти, зокрема, викладачів в університетах, написання академічних робіт та здобуття наукових ступенів. А більшість батьків стверджували, що про академічну доброчесність у шкільному навчанні говорити недоречно.
Прийнятий у 2020 році Закон України «Про повну загальну середню освіту» чітко визначає, що кожен учасник освітнього процесу зобов’язаний дотримуватися академічної доброчесності (частина 1 статті 43 вказаного Закону) й додає до списку можливих видів недоброчесності у школах наступні:
– надання допомоги учням під час проходження ними підсумкового оцінювання, ДПА, ЗНО, не передбаченої умовами та/або процедурами їх проходження;
– використання учнем під час контрольних заходів непередбачених допоміжних матеріалів та/або технічних засобів;
– проходження процедури оцінювання результатів навчання замість інших осіб;
– необ’єктивне оцінювання компетентностей педагогічних працівників під час атестації чи сертифікації (частина 4 статті 43 Закону).
Проте, часто-густо батьки скаржаться, що вчителі необ’єктивно оцінюють їхніх дітей, занижуючи оцінки. Натомість, педагоги скаржаться на тиск батьків, адміністрації шкіл, аби вчителі завищували оцінки окремим учням. Особливоце відбувалось на початку дистанційного навчання, коли ще не було достатнього розуміння, як оцінювати учнів на дистанційному навчанні. Також вчителі скаржаться на несамостійне виконання робіт учнями, завантаження їх з Інтернету.
Іноді саме батьки підштовхують дитину до недоброчесної поведінки, купуючи їй книжку готових домашніх завдань, виконуючи замість дитини поробки або інші завдання. Таким чином дитина звикає, що будь-яке завдання можна виконати не самостійно, порушує авторські права та знецінює роботу тих, хто працює самостійно.
Серед педагогічних працівників академічна недоброчесність проявляється, коли вони використовують готові розробки уроків без посилання на авторство. Також поширена проблема, коли педагоги під час підвищення кваліфікації замість того, щоб самостійно пройти програму підвищення кваліфікації платять, аби інші люди виконали це за них.
Про цю проблему розповідають у Службі освітнього омбудсмена (СОО). Переглядаючи деякі сайти управлінь освіти та шкіл, фахівці знаходять дослівні публікації та авторські ілюстрації Служби без посилання на їхнє авторство або вказування першоджерела: чи то через необізнаність авторів, чи то через недоброчесне ставлення до праці інших.
Подібні випадки ми зустрічаються й у медіа. До речі, деякі непрофесійні та безвідповідальні медіа дозволяють собі ставити до наших публікацій свої заголовки, які геть спотворюють зміст написаного та позицію освітнього омбудсмена.
Насправді, СОО підтримує розповсюдження та цитування своїх публікацій на сайтах закладів освіти, управлінь освіти й інших місцевих органів влади, у соціальних мережах та медіа: саме для того вони і створені.
Це – вкрай необхідна робота заради правопросвітництва та захисту прав в освіті.
Але СОО наполягає, що треба робити це без порушення авторських прав: тобто на початку публікації має бути текст такого змісту: «На офіційній сторінці у соціальних мережах / сайті освітнього омбудсмена оприлюднено <назва публікації>» – і відразу після цього пряме посилання на нашу публікацію на сайті або офіційній Фейсбук-сторінці, залежно від того, де саме було опубліковано матеріал.
Адже коли вищі освітні управлінці самі демонструють недоброчесну поведінку – який приклад вони показують керівникам закладів освіти та педагогічним працівникам? І водночас коли особи, відповідальні за шкільний сайт, порушують авторські права – який приклад вони демонструють здобувачам освіти?
Інформація з офіційної сторінки сайту освітнього омбудсмена https://eo.gov.ua/akademichna-dobrochesnist-zalezhyt-vid-usikh-uchasnykiv-osvitnoho-protsesu/