17 травня 2022 року Інститутом спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України (Відділ освіти дітей з порушеннями слуху), Комунальним закладом вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» ДОР (Ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти), Центром слухової реабілітації «Аврора» було організовано та проведено Науково-методичну конференцію «Сучасні підходи до навчання дітей з ООП: спільність зусиль науковців і практиків».
З Вітальним словом до учасників, організаторів заходу та спікерів звернулися Наталія Ярмола – кандидат педагогічних наук, старший дослідник, заступник директора з наукової роботи, завідувач відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та В’ячеслав Засенко – почесний директор, дійсний член (академік) НАПН України, доктор педагогічних наук, професор, радник директора, головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.
Програма конференції була насиченою та містила чотири інформаційні блоки:
Блок 1. Освіта дітей з особливими потребами у сучасних умовах. У цьому інформаційному блоці виступали троє спікерів:
- відкривала роботу блоку Оксана Таранченко – доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, головний науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доповіддю «Закономірності та специфіка розбудови освіти дітей з ООП в сучасних українських реаліях»;
- Світлана Литовченко – доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, завідувач відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, у своїй доповіді «Сучасні підходи до визначення освітніх труднощів та рівнів підтримки для дітей з порушеннями слуху» наголосила на основних аспектах визначення рівнів підтримки фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів;
- Микита Корольов – методист Ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти Комунального закладу вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» виступив з доповіддю «Інформаційна безпека для дітей з ООП та їх батьків в умовах війни», в якій була представлена актуальна інформація як вберегти дитину з ООП від згубного впливу негативного інформаційного потоку та поради батькам дитини з ООП.
Блок 2. Інклюзивна освіта: реалії сьогодення, вітчизняний та зарубіжний досвід.
- Робота блоку розпочалася з доповіді «Методологія інклюзивної освіти як фундамент світоглядно-ціннісного вектору поступу в повоєнний час» Алли Колупаєвої – члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора, головного наукового співробітника відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, яка окреслила повоєнні перспективи розвитку навчання осіб з особливими освітніми потребами .
- В продовження теми повоєнних перспектив була представлена доповідь «Види сервісної підтримки в системі інклюзивної освіти» Яни Полупанової – завідувача Ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти Комунального закладу вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради». Саме комплексність взаємодії як єдиного цілого видів сервісної підтримки (педагогічна підтримка, соціальна підтримка, соціально-педагогічна підтримка) в майбутньому має забезпечити відкриту систему, покликану активізувати процес становлення особистості дитини з особливими освітніми потребами.
- Наталія Компанець – кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник, старший науковий співробітник відділу інклюзивного навчання Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України виступала з доповіддю «Відповідальна діагностика рівнів підтримки дітей з ООП в інклюзії з точки зору МКФ-ДП», що надзвичайно зацікавила фахівців інклюзивно-ресурсних центрів та педагогів практиків, що приймали участь у конференції.
Блок 3. Технології корекційно-розвивальної допомоги дітям з ООП.
- Відкривала роботу блоку Валентина Жук – кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України доповіддю «Корекційно-розвивальна допомога дітям з кохлеарними імплантами». Було наголошено, що кінцевий результат, а відповідно і мета кохлеарної імплантації глухої дитини раннього віку полягають в тому, щоб за допомогою кохлеарного імпланту та корекційно-розвивальних занять вона навчилася розуміти мову оточуючих, розмовляти, використовувати мову для спілкування та пізнання оточуючого світу і завдяки цьому розвивалася як чуюча дитина.
- Одним з доповідачів конференції став провідний фахівець з аудіологічного обладнання Центру слухової реабілітації «Аврора» Володимир Конюшак, який повідомив про сфери діяльності, сучасні методи діагностики, корекції та реабілітації дітей, що і зараз, не зупиняючись під час війни, проводяться в Центрі слухової реабілітації «Аврора». «Ми працюємо майже в тих самих обсягах, як і до війни, бо в нас є розуміння, як важливо невпинно працювати над слуховою реабілітацією дітей, надавати їм нашу кваліфіковану допомогу та підтримувати фізично й психологічно. Наш багаторічний досвід може стати запорукою, що всі ці зусилля окупляться майбутнім здоровим розвитком кожного з наших маленьких пацієнтів», – поділився Володимир Олександрович.
- Продовжила роботу третього інформаційного блоку доповідь Світлани Толошної – методиста Ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти Комунального закладу вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» на тему «Адаптивна фізична культура для дітей з особливими освітніми потребами».
Блок 4.Соціально-психологічна підтримка дітей з ООП та їхніх родин.
Відкривав роботу четвертого блоку Володимир Шевченко – доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник, в.о. вченого секретаря інституту, старший науковий співробітник відділу освіти дітей з порушеннями слуху Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України доповіддю «Допомога дітям з ООП, які пережили події травмуючого характеру», яка особливої актуальності набула в період повномаштабного вторгнення агресора на територію суверенної України. Наголошувалося, на проблемах, з якими стикнулися вимушені переселенці, та окреслено шляхи їх вирішення.
До заходу долучилось понад 270 учасників. Всі вони будуть забезпечені сертифікатом на 0,3 (ЄКТС).
Деякі зі спікерів блоку не мали змоги долучитися до онлайн роботи конференції, тому їх виступи прозвучали в записі. Взагалі, повний запис конференції тривалістю 6 годин розміщено на ютуб-каналі Дніпровської академії неперервної освіти, всі зацікавлені можуть знайти його за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=zbmeBj1qgpI