Соціальні, політичні та економічні зміни в Україні ускладнюють умови життя кожної людини, особливо змінюють соціокультурну ситуацію, яка впливає на становлення й розвиток особистості. Дестабілізація в суспільстві, деяких сім’ях, відсутність сприятливих екологічних, економічних, гігієнічних умов для майбутніх матерів і дітей, проблеми дошкільного, шкільного, сімейного виховання ще більше ускладнюють ситуацію щодо навчання та виховання дітей з порушеннями в розвитку.
Завдяки сучасній комплексній допомозі у дітей з особливими потребами спостерігаються позитивні зміни в особистісно-мотиваційній, пізнавальній, емоційно-вольовій сфері. Особливістю сучасних освітніх технологій є продумана у всіх деталях модель спільної діяльності з проектування, організації та проведення освітнього процесу із забезпеченням комфортних умов як для дітей, так і для педагога. У цьому контексті, важливого значення набуває використання діагностичного інструментарію фахівцями-консультантами інклюзивно-ресурсних центрів.