Вітаємо всіх учителів-філологів, представників адміністрацій шкіл та методичних служб Дніпропетровської області.
Минулий навчальний рік став особливим у світі, країні, школи та кожної людини. Ми зрозуміли, що є головним у житті. Та воно може змінюватись миттєво. Але людина може впливати на життя планети та кожної людини. Тому освіта та виховання дійсно стали пріоритетом. Гуманітарний та філологічний цикл дисциплін відіграє особливу роль у формуванні особистості, яка буде вирішувати долю людства.
Філологічна освіта в Україні є однією з потужніших у предметному та ресурсному компоненті. Тільки у нас учень може отримати компетентності з української мови та літератури, рідної мови та літератури, особливого предмету «зарубіжна література», декількох іноземних мов, предметів художньо-естетичного циклу. Тому наше перше завдання – зберегти цей потужний компонент та зробити його найякіснішим у викладанні.
Реалії освіти під час пандемії швидко змінили підходи до навчання. Висококваліфіковані та молоді спеціалісти миттєво зорієнтувались та знайшли шляхи реалізації програм та своїх посадових обов’язків. Вони допомогли і всім колегам, яким знадобились підказки. Новим змістом наповнились стосунки між колегами, учителями та адміністрацією, учителями та батьками, учителями та учнями . Та треба відзначити, що всім було важко працювати в умовах дистанційного навчання. Але наші філологи достойно вийшли з цієї ситуації.
Карантин завадив виконанню багатьох планів та заходів. Відмінений ІV етап Всеукраїнської олімпіади. В наших командах з російської мови та літератури, польської мови та літератури були відібрані якісні та талановиті учасники. Впевнена, що у нас були б дуже високі результати. Хочу назвати їх та подякувати вчителям, які підготували претендентів на участь у фінальному етапі олімпіади та членів журі, що зробили якісний відбір та працювали на відбірково-тренувальних зборах.
Олімпіада з російської мови та літератури:
1. Анастасія Чепур, учениця 9 класу Криворізького НВК № 35(учитель Лавріненко Тетяна Олександрівна)
2. Гурков Тимур, учень КЗО НВК № 99 м.Дніпра (учитель Пуйто Альбіна Михайлівна).
3. Лобода Юлія Олександрівна, учениця 11 класу КЗО «Гімназія № 1» м.Дніпра (учитель Гусєва Олена Володимирівна).
Олімпіала з польської мови та літератури:
Ковальчук Аліна, учениця 10 класу та Нінова Ольга, учениця 11 класу КЗ «Нікопольська середня загальноосвітня школа № 4» м.Нікополя (учитель Андрощук Гражина Мечиславівна).
Міністерським наказом був відмінений ІІІ етап конкурсу «Учитель року-2020». У номінації «Зарубіжна література» переможцем обласного етапу стала вчитель Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ст. № 26 Криворізької міської ради, учитель-методист, керівник обласної творчої філологічної майстерні Доброгорська Ірина Анатоліївна. Вважаю, що Ірина Анатоліївна одна з найкращих педагогів області, що має свій творчий погляд на виховання та викладання предметів, свою методику та вже своїх послідовників. Тому на всеукраїнському рівні вона б достойно представила нашу область.
Не відбулись наші заходи у програмі «Майстерfest» та нагородження переможців обласних конкурсів. Дуже хотілось б зустрітися та особисто подякувати нашим талановитим філологам, будемо сподіватись на покращення ситуації.
Наступний навчальний рік може принести ще несподіванки. Будемо готуватись до різних ситуацій.
Міністерство освіти і науки України підготувало рекомендації щодо викладання навчальних предметів у 2020/2021 навчальному році, які ми повинні виконати.
Декілька тез, що хвилюють педагогічну спільноту:
- методичні рекомендації цього року дуже якісно відповіли на питання про існування російської мови у школі. Зібрані всі накази, постанови, рекомендації, програми, плани, на які можна посилатись при відповідях на ці проблемні запитання;
- шкіл з навчанням мовами національних меншин в Україні не буде;
- у школі (при наявності кадрового потенціалу) можуть існувати класи з навчанням мовами національних меншин. Це залежить від бажання батьків та учнів. Класів цих може бути стільки, скільки побажають замовники освітніх послуг. Ніякі цифрові критерії їх чисельність не обмежують;
- у кожній школі(при наявності кадрового потенціалу) може вивчатися предмет «російська мова». Це залежить від бажання батьків та учнів;
- немає жодного документа, який би забороняв вивчення мови національної меншини. Головним вчительським аргументом повинен бути Стандарт загальної середньої освіти. Стандарт, який є дійсним, стандарт майбутній, що скоро буде затверджений, вміщує рекомендації для навчання на мові національної меншини та вивчення мови національної меншини.
Тому всі ситуації перекроювання шкільних планів, програм з метою знищення мови національної меншини є надуманими, кон’юктурними та неправомірними.
Вчителі зарубіжної літератури та і вчителі української літератури минулий навчальний рік були стурбовані існуванням предмету «зарубіжна література». Здоровий глузд переміг. Предмет гордості нашої освіти залишається. Доказ тому – нова редакція Проекту освітніх стандартів.
Нагадую, що процес формування двомовної освіти триває. Незабаром ви побачите пропозиції МОНУ про впровадження такої освіти в український навчальний процес.
Особливості роботи у новому навчальному році зазначені в Інструктивно-методичних рекомендаціях Міністерства освіти і науки України – Лист МОНУ від 11.08.2020 № 1/9-430. Документ містить рекомендації до планування вчителем своєї роботи, інструкції по оцінюванню результатів навчання учнів, пропозиції до роботи у дистанційному режимі.
«У 5-9 класах закладів загальної середньої освіти освітній процес здійснюватиметься відповідно до таких типових освітніх програм: «Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня», затверджена наказом МОН від 20.04.2018 № 405; для 10-11 класів «Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня», затверджена наказом МОН від 20.04.2018 № 408 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 №1493 зі змінами, внесеними наказом МОН від 31.03.2020 №464)»
«На початку 2020-2021 навчального року, задля забезпечення якісного виконання освітніх програм в умовах очного та/або дистанційного навчання, пропонуємо приділити більше уваги традиційному повторенню вивченого матеріалу за минулий рік, запровадити «коригуюче навчання». Для цього може бути проведено діагностичні роботи (усні співбесіди) опитування в 2-11-х класах з основних навчальних предметів з метою визначення рівня засвоєння матеріалу учнями за попередній рік (здебільшого, за період карантину). Слід зазначити, що оцінки за такі діагностичні роботи не 5 бажано виставляти до класного журналу, адже вони є орієнтиром для визначення рівня залишкових знань і вмінь. Відповідно до результатів, спланувати роботу (колективну або індивідуальну) щодо актуалізації окремих тем, систематизації знань та умінь, практичного їх закріплення тощо. Тривалість періоду такого навчання кожен вчитель визначає самостійно: попередньо планує з урахуванням досвіду організації дистанційного навчання в минулому році, вносить певні корективи до плану після проведення діагностичних робіт».
Впевнена, що до початку нового навчального року кожен філолог ознайомився чи обов’язково це зробить з міністерськими рекомендаціями, які у цей раз не містять ніяких кардинальних змін, тільки уточнюють відомі положення.
В Дніпровській Академії Неперервної Освіти продовжується реєстрація на предметні курси, які проводяться зараз у дистанційному режимі. Вони розраховані на 30 або 60 годин. В академії проводяться десятки різноманітних курсів, які можна пройти у рік, коли у вас не заплановані предметні курси. Перелік тем можна знайти на сайті ДАНО.
Проблемним стає планування зустрічей з нашою філологічною спільнотою. За першою можливістю ми проведемо Майстрfest, на якому наші майстерні продемонструють свої наробки або відкриття. Ще ми обов’язково вручимо нагороди переможцям обласних конкурсів минулого року та сертифікати керівникам нових обласних творчих філологічних майстерень, які відкриваються з вересня 2020 року. Із задоволенням назву авторів цих майстерень:
- Сербіна Альбіна Михайлівна, Вільногірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 Вільногірської міської ради Дніпропетровської області. Тема: Українознавчий контекст у викладанні зарубіжної літератури. Зарубіжні письменники та Україна. Формування літературознавчої компетентності, спрямованої на виховання в учнів почуття патріотизму, поваги до національних традицій і толерантне ставлення до іншої культури та творчих надбань (+380973827390, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.);
- Трусова Любов Богданівна, З «НВК «Гімназія №11 – спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов І ступеня – ДНЗ «Еврика» Кам’янської міської ради. Тема: Культуротворчий вплив різних видів мистецтв у процес викладання зарубіжної літератури (+380679217417, Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.).
Заздалегідь анонсую проведення обласного вебінару у листопаді-грудні переможця конкурсу «Учитель року» Доброгорської І.А.
У новому навчальному році педагоги Дніпропетровщини починають роботу над новим обласним науково-методичним проектом «Педагогічні стратегії розвитку самоефективності особистості в освітньому просторі нової української школи» 2020-2023 рр. Програму, план, тематику ви знайдете на нашому сайті. Пропоную філологам звернути увагу та на засіданнях методичних груп обговорити перспективи роботу у проекті.
Нагадую, що всі новини філологічного життя нашої області ви знайдете на сайті dano.dp.ua у рубриці «підвищення кваліфікації» - «вчителю», «кафедра соціально-гуманітарних дисциплін».
Декілька днів тому до мене зайшла вчителька за посвідченням про проходження курсів і говорить: «Ми знайшли можливості у неможливих умовах продовжувати навчання. Але як ми вже скучили за нашими учнями…». Думаю, що цією фразою вона передала настрій всієї педагогічної спільноти. Бажаю у наступному році бачити ваших учнів та знайти майстерні шляхи до реалізації своїх обов’язків у любому режимі.
М.Чубарова, методист
НМЛ соціально-гуманітарних дисциплін