Все починалося на уроці зарубіжної літератури у 8 класі. Вивчаючи казку Екзюпері «Маленький принц», учні відкривали для себе мистецтво афоризму, вміння говорити про складне просто та зрозуміло. Мандруючи разом з Маленьким принцом, переказуючи зміст твору, діти і самі ставали авторами «філологічних знахідок».
Так виникла ідея об’єднатися із колегами – філологами цікавими учнівськими мовленнєвими знахідками протягом одного навчального дня. Це був справжній переспів, бо до сімох колег, яким надійшла пропозиція, приєдналися вчителі їх навчальних закладів та колеги інших міст. Цікаво, що всі працювали у онлайн форматі, а учні були активні, як на звичайних уроках, де вітає дух творчості.
Було запропоновано декілька афоризмів від далеких давньогрецьких філософів до сучасників – гумористів.
Можна було обирати кількість цитат, координуючи зміст із віковою категорією учнів, бо один клас «підхопить» все, інші – не все зрозуміють. Головне не те, наскільки правильно діти закінчують вислів. Цікаво, що нового і оригінального вони зможуть створити за власною версією і українською, і російською мовами. Час і кількість варіантів одного висловлювання не обмежено. Треба було оголосити початок фрази, а діти продовжують (може бути декілька варіантів закінчення афоризму).
Працювали за такими висловами:
- «Читаючи авторів, які добре пишуть, звикаєш добре говорити» (Ф.Вольтер).
- «Самі створюйте те, що може врятувати світ, - і якщо потонете по дорозі, так хоч будете знати, що пливли до берега» (Р.Бредбері).
- «Найсильніший той, в кого є сили керувати собою» (Сенека).
- «Чим підтримав своїх батьків, такої підтримки очікуй від дітей» (Фалес Милетський).
- «Очень немного требуется, чтобы уничтожить человека: стоит лишь убедить его в том, что дело, которым он занимается, никому не нужно» (Ф.Достоевский).
- «Свобода не в том, чтобы не сдерживать себя, а в том, чтобы владеть собой» (Ф.Достоевский).
- «Мало найти свое место в жизни, нужно найти его первым» (М.Жванецкий).
- «Красиво жить не запретишь. Но помешать можно» (М.Жванецкий).
Мабуть, самі вчителі не очікували, що учні не тільки близько до оригіналу завершатимуть фразу, але й створюватимуть свої, не менш достойні варіанти.
- «Читаючи авторів, які добре пишуть, ти не тільки вчися мріяти й дивитися на світ по-іншому, але й звикаєш добре говорити» (КЗ «Широківська ОШ ОСО І-ІІІ ступенів» Широківської селищної ради, вчителі: Твердохлєбова Т.В., Тимофеєва В.О., Гусарченко О.А., Лєбєдєва О.В., Максименко А.А.).
- «Читаючи авторів, які добре пишуть, ти поневолі можеш втратити зв'язок з реальністю, все більше занурюючись у фантазію автора» (КЗ ЗОШ №19, м. Миколаїв, вчитель Фролова О.М.).
- «Мало найти свое место в жизни, необходимо доказать, что ты достоин его» (КЗ «ЗОШ №85» м. Кривий Ріг, вчителі Убізська І.А., Федорова Н.С., Самохвалова Т.Г.).
- «Найсильніший той, в кого є сили не тільки захиститися, а й керувати собою» (Петропавлівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №2 з професійним навчанням, вчителі: Цимбал О.І., Іщук Л.М., Кривозуб С.В., Земляна Л.В.).
- «Очень немного требуется, чтобы уничтожить человека: стоит лишь убедить его в том, что то, чем он занимается – это пустая трата времени» (КЗ «ЗОШ №44» м. Кам’янське, вчитель Баличева В.М.).
- «Свобода не в том, чтобы не сдерживать себя, свобода в твоем праве выбора» (КЗ «Лозівський ліцей №1» м. Лозова, Харківська область, вчитель Єфімова Н.О.).
- « Красиво жить не запретишь, а плохо не хотелось бы» (КЗ «ЗОШ №123» м. Кривий Ріг, вчитель Матвіюк Н.А.).
- «Самі створюйте те, що може врятувати світ, - і якщо потонете по дорозі, так хоч будете знати, що це було недаремно» (КЗ «ЗОШ №59» м Кривий Ріг, вчитель Коробова Н.Й.).
«Філологічний переспів» не передбачував конкурс між навчальними закладами, але змагання між красномовцями окремого класу довело, що із створення маленьких фраз починається будова власних цікавих текстів, які у сучасному інформаційному просторі стають справжнім дефіцитом.
В наступному році «Філологічний переспів» спробує себе у форматі тексту та ще й різними мовами. Запрошуємо до співпраці колег-філологів.