Для самоосвіти здобувачів вищої освіти, науковців, педагогічних працівників пропонуємо ознайомитись з наступними джерелами інформації.
1. Невинна боротьба з далекосяжними наслідками / В. Андрущенко. Вища освіта України : теоретичний та науково-практичний часопис. 2019. № 1. С. 5-11.
Андрущенко Віктор, доктор філософських наук; професор; академік НАПН України; член-кореспондент НАН України; президент асоціації ректорів педагогічних університетів Європи; головний редактор часопису; ректор.
Показано, що розбудова національної системи освіти є одним з головних (якщо й не головним!) напрямів українського державотворення. Адже головним суб'єктом усіх процесів, що здійснюються, є людина. І залежно від того, яку систему знань, компетенцій, цінностей вона освоїла й сповідує, такими будуть її помисли і дії, а отже - такими будуть суспільство і культура, які вона створює. Щоб бути суб'єктом (а не пасивним об'єктом, який «пливе за течією»), людина має сповідувати широкий погляд на внутрішній і зовнішній світ – світогляд, відповідно до якого вона перетворює зовнішній світ, створює культуру, народжує й виховує дітей, продукує цивілізовані форми спілкування й співпраці зі світом. Освіта – це фундамент соціального, філософія є її духовним стрижнем. На жаль, нехтуючи тисячолітнім досвідом історії, деякі «доброзичливці» підневільно намагаються «випхнути її за межі системи», нав'язати сурогатні замінники дійсної духовності і культури, філософії і моралі й відтиснути національну освіту на манівці світової історії, позбавити українську людину майбутнього. Визнаючи право кожного на власну думку, апелюємо до здорових суспільних сил з метою розгорнути дискурс про цінності освіти, значення в ній такого напряму, як «філософія освіти», завданням якої є формування методологічної і світоглядної культури особистості.
2. Чинники недоброчесної поведінки студентів у навчальному процесі / Б.Гвоздецька. Вища школа : науково-практичне видання. 2019. № 10. С. 55-65.
Гвоздецька Богданна, кандидат соціологічних наук; доцент кафедри правознавства, соціології та політології.
Присвячено дослідженню феномену академічної недоброчесності у ЗВО України та за кордоном, а також визначенню його основних чинників. Аналіз базується на результатах соціологічного дослідження «Академічна доброчесність», проведеного серед студентів Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Результати дослідження свідчать, що причиною недоброчесної поведінки є як суспільні позаакадемічні, так і академічні, університетські чинники, пов 'язані з самими студентами та процесом навчання.
3. Формування навичок та вмінь з інформаційної грамотності у користувачів Центральної наукової бібліотеки Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна / А. Давидова, Г. Штан. Бібліотечний вісник : науково-теоретичний та практичний журнал. 2020. № 3. С. 33-38.
Розкриваються причини та головні особливості проведення занять з інформаційної та бібліотечно-бібліографічної грамотності в ЦНБ ХНУ імені В.Н. Каразіна. Зазначається, що проблемою, яку необхідно вирішити, є незадовільний рівень навичок як студентів, так і аспірантів та деяких викладачів у галузі користування бібліотечними ресурсами, науково-довідковим апаратом та спеціалізованими базами даних. Саме цієї мети намагаються досягти фахівці бібліотеки, проводячи заняття у взаємодії з факультетами університету.
4. Управління дослідницькою діяльністю в системі університетського врядування: характеристика та закономірності / І. Драч. Вища освіта України : теоретичний та науково-практичний часопис. 2018. № 3. С. 60-65.
Драч Ірина, доктор педагогічних наук; доцент; перший заступник директора.
Обґрунтовано актуальність моделі врядування, яка доповнює парадигму лідерства в управлінні сучасним університетом. Проаналізовано концепцію врядування як багаторівневого, із залученням багатьох акторів (учасників), та багатозавданнєвого управління. Розглянуто особливості та закономірності управління дослідницькою діяльністю в системі університетського врядування
5. Плагіат у наукових творах: основні поняття та шляхи забезпечення доказової бази / Н. Кісіль. Інтелектуальна власність в Україні. 2017. № 3. С. 24-29.
Кісіль Наталія, начальник відділу досліджень об'єктів інтелектуальної власності та інформатизації Державного підприємства «Інформаційні судові системи» Державної судової адміністрації України; кандидат сільсько-господарських наук; старший науковий співробітник, м. Київ).
Розглядається проблема розробки та формулювання єдиних критеріїв для визначення ознак плагіату. Здійснено аналіз літературних джерел та відповідних норм законодавства.
Держателі документа: Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту імені академіка В. Лазаряна.
6. Відкритий електронний архів – важливий чинник публікаційної активності науковців / Н. Левченко. Бібліотечний вісник : науково-теоретичний та практичний журнал. 2018. № 5. С. 3-7.
Левченко Наталія, директор науково-технічної бібліотеки. Обґрунтовується необхідність подальшого зміцнення ініціативи Відкритого доступу для збереження і забезпечення доступності до наукових публікацій, результатів досліджень. Характеризується активність закладів вищої освіти щодо збільшення представництва університетської науки в глобальному просторі наукових комунікацій.
7. Методичні рекомендації щодо організації роботи сайту закладу освіти (в аспекті поваги прав людини в онлайновому просторі) / Г. Громко. Рідна школа : щомісячний науково-педагогічний журнал. 2020. № 2/4. С. 36-41.
Розглянуто методичні рекомендації щодо організації роботи сайтів закладів освіти: правила створення та організації сайту, права дитини на захист, інформаційне наповнення сайту, академічна доброчесність.
8. Бібліотеки і неформальна безперервна освіта : у контексті забезпечення сталого й збалансованого розвитку суспільства. Бібліотечна планета : науково-практичний професійний журнал. 2018. № 3. С. 15-17.
Пашкова В., доцент; доктор історичних наук; віце-президент Української бібліотечної асоціації; заслужений працівник культури України.
Автор акцентує увагу читачів на важливості публічних, шкільних, університетських, наукових та спеціальних книгозбірень у формуванні культури навчання протягом життя. На прикладі бібліотек Вінницької, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Одеської, Тернопільської, Харківської областей та м. Києва, а також бібліотек провідних університетів країни автор аналізує результати роботи бібліотек щодо формування інформаційно-комунікаційної компетентності та фінансової грамотності громадян, протидії дезінформації, навчання критичного використання інформації та новин, працевлаштування та ефективного пошуку роботи, академічної доброчесності тощо.
9. Блуд у полі християнських понять. Слово і час : науково-теоретичний журнал. Київ : НАН України; Інститут літератури ім. Т.Г. Шевченка; Національна спілка письменників України, 2018. – № 8. – С. 114-123. – Примітки посторінкові.
Тарнашинська Людмила, доктор філологічних наук; професор.
Автор статті – відомий український літературознавець Людмила Тарнашинська – в своєму листі до редакції журналу «Слово і час» пише про черговий випадок плагіату (було використано її статтю про Євгена Сверстюка).
10. Воля до наукової новизни як умова неможливості плагіату. Вища освіта України : теоретичний та науково-практичний часопис. 2018. № 2. С. 13-18.
Хамітов Назіп, доктор філософських наук; професор; провідний науковий співробітник.
Аналізується зв’язок проблеми подолання плагіату й актуалізації наукової новизни. Плагіат у науці є безумовно ганебним – як будь-яка крадіжка. При цьому ставиться більш широка й значуща проблема – головного критерію академічної доброчесності, а одночасно академічної якості та гідності. І таким критерієм не може бути відсутність плагіату, цей критерій - присутність наукової новизни, заради якої й існує наука.
У Дніпропетровській обласній бібліотеці для молоді ім. М.Свєтлова можна знайти наступні джерела:
1. Розширений глосарій термінів та понять ст. 42 «Академічна доброчесність» Закону Украни «Про освіту». Шкільна бібліотека плюс. 2019. № 3-4. С. 9-21.
2. Бойчук Д. Перевірка на плагіат: власний досвід. Освіта УКраїни. 2019. № 25. С. 7
3. Кодекс честі. Історія України. 2021. № 5-6. С. 48-66.
URL джерела:
1. Перелік ресурсів за темою академічна доброчесність. Наукова бібліотека Хмельницького національного університету. Хмельницький, 2022. URL : http://library.khmnu.edu.ua/?page_id=5019. (дата звернення: 17. 08. 2022).
2. Українські матеріали та ресурси із академічної доброчесності. Сторінка Євгенія Ніколаєва. Київ, 2022. URL :https://www.skeptic.in.ua/integrity/ (дата звернення: 17. 08. 2022).
3. Вебінар «Доброчесність в кожному з нас. Як навчати доброчесності в школі». На вебінарі слухачі дізнаються про необхідність навчати доброчесності в школі. Адже доброчесність пронизує усі сфери нашого життя. У доброчесному світі жити краще. І наше завдання навчити дітей будувати такий світ, і знати, що доброчесність має бути в кожному з нас.
Режим доступу: https://op.ua/training/osvita-pedagogika/dobrochesnist-v-kozhnomu-z-nas-yak-navchati-dobrochesnosti-v-shkoli (дата звернення 19.08.2022).
4. Вебінар «Академічна доброчесність: студентські ініціативи». Проєкт сприяння академічній доброчесності в Україні – SAIUP, що упроваджується Американськими Радами з міжнародної освіти, запрошує доєднатися до вебінару «Академічна доброчесність: студентські ініціативи».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=DUG9Maww-Nw&ab_channel=%D0%86%D0%BD%D1%96%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0AcademicIQ (дата звернення 19.08.2022).
5. Вебінар «Аналізуємо звіт про перевірку на плагіат» – Unicheck та Academic IQ. Проєкт сприяння академічній доброчесності в Україні – SAIUP, що упроваджується Американськими Радами з міжнародної освіти та Unicheck Україна, запрошують переглянути пряму трансляцію вебінару «Аналізуємо звіт про перевірку на плагіат».
Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=RqGFSYRM6gY&ab_channel=%D0%86%D0%BD%D1%96%D1%86%D1%96%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%B0AcademicIQ (дата звернення 19.08.2022).