Євроінтеграційні процеси проходять наскрізно в системі середньої та вищої освіти України. Актуальність даного питання вже не знаходить заперечень. Чинне законодавство України вже визначило правові рамки академічної доброчесності в освітньому середовищі, адже всі прояви недоброчесності несуть згубні наслідки для якості освіти.
Так законодавець визначив наступне, що академічна доброчесність може проявлятися у форма плагіату або самоплагіату. Тому кожен працівник закладу освіти або здобувач освіти має в повній мірі розуміти правові рамки запозичень, посилання на джерела та співставляти із власними судженнями з окремих питань дослідження.
Нажаль не кожен учасник освітнього простору може чесно визнати свої помилки, відповідально ставитись до навчання та наукового або творчого дослідження, використовувати лише свої перевірені дані або відомості, уникати плагіату або самоплагіату, належно цитувати роботи інших тощо. Окреслені уявлення можуть привести до непоправних наслідків, а саме втрати довіри у справедливість і ім’я дослідника, чесності і відкритості суспільного сприйняття науки або творчості, ефективність результатів досліджень, тощо.
У європейському науковому та творчому середовищі актуальними є існування шести ключових цінностей, які називають фундаментальними: 1)Чесність; 2)Довіра; 3)Справедливість; 4)Сміливість; 5)Відповідальність; 6)Повага [1, 2, 3, 4]. Тож вони є досить актуальними для нашої національної освітньої сфери від дошкілля до вищої освіти.
В Дніпровській академії неперервної освіти вже створено певні передумови для розвитку компетентностей з академічної доброчесності та дотримання чеснот доброчесності наскрізно через всі кластери освітнього середовища від курсів підвищення кваліфікації до реалізації бакалаврських, магістерських та наукових програм за якими здійснюється підготовка здобувачів освіти.
Так академія вже прийняла і оприлюднює Положення про академічну доброчесність, окреслила норми підготовки курсових, дипломних та аспірантських робіт, підготовку методичних та дослідницьких посібників тощо. В планах стають питання щодо поглиблення роботи з академічної доброчесності, академічної мобільності та відповідальності за порушення норм доброчесності. Окремим пунктом є моніторингова робота з якості освіти, як індикатор ефективного освітнього простору та задоволення запиту здобувачів освіти на якісну освіту. В даному напрямку теж необхідно проводити організаційну роботу та виправляти певні відхилення від норми.
Щоб не потрапляти до списків плагіаторів у наукових виданнях, сучасний науковець має підвищувати свою Інформаційну грамотність – здатність визначити, який об’єм інформації є необхідним для виконання завдання. Вміння розміщувати, оцінювати та ефективно використовувати відповідну інформацію для виконання завдання.
Таким чином, ми можемо відмітити правильність організаційних заходів із забезпечення академічної доброчесності учасників освітнього процесу від викладачі до здобувачів освіти, сформовано нормативне поле для процесу доброчесності та сформовано ефективне і якісне освітнє середовище в закладі вищої освіти.
Список використаних джерел
1. Закон України «Про освіту». URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 19.08.2022).
2. Закон України «Про повну загальну середню освіту». URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1385-20#Text (дата звернення 19.08.2022).
3. Навчання студентів академічній доброчесності у бібліотеці ВНЗ Методичні поради. Київ, 2016. URL; https://www.donnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/8/2019/08/Navch.stud.AD-u-bibliot.VNZ.pdf (дата звернення 19.08.2022).
4. Культура академічної доброчесності. URL; https://www.slideshare.net/NB_MDU/ss-98072766 (дата звернення 19.08.2022).