Можливості дистанційного навчання у формуванні національної ідентичності школярів: мотивація особистісного усвідомлення на уроках (за підсумками фестивалю педагогічної творчості освітян Дніпропетровщини «EDU_FEST Dnipro – 2023»)
Національна ідентичність сьогодні є проблемою державної ваги та виступає предметом всебічної уваги українського суспільства. Адже, національна ідентичність – це відчуття належності людини до певної нації.
Формування національної ідентичності є важливою умовою існування України як суверенної й незалежної держави, здатної відстоювати свою територіальну цілісність, національні інтереси та інтегруватися до Європи.
Непересічне значення у формуванні національної ідентичності в молодших підлітків є усвідомлення ними себе українцями, частиною великого народу, причетними до української культури, нащадками давньої історії, носіями української мови, що виявляється в любові до України, відчутті захищеності й значущості для життя країни, причетності до її долі, розумінні обов’язку й відповідальності, правдивості, почутті власної гідності.
Чому українці мають усвідомлювати важливість національної ідентичності? Тому, що відсутність такого розуміння створює підґрунтя для інформаційних атак з боку Російської Федерації, якому так легко піддаються школярі. Тож завдання школи сьогодні – спрямовувати й допомагати підліткам гідно долати їх підвищену інформаційну вразливість, формувати національно свідомих громадян, здатних забезпечити Україні гідне місце в цивілізованому світі. В умовах збройної агресії Російської Федерації проти України - це ще і стратегічне завдання національної безпеки.
З цієї причини, зазначену вище тему було обрано для розкриття вчителями громадянської та історичної і мовно-літературної освітніх галузей на фестивалі педагогічної творчості освітян Дніпропетровщини «EDU_FEST Dnipro – 2023». НМЛ вивчення базових дисциплін ставила своїм завданням відшукати найкращих вчителів, що зуміли методично правильно та ефективно в умовах дистанційного уроку розв'язати проблему формування національної ідентичності школярів на уроках історії, української та іноземної мови, зарубіжної літератури.
Перш за все, вчителі мали показати, як на онлайн уроці реалізуються конкретні методичні способи та прийоми для усвідомлення школярами та школярками розуміння своєї належності до українського народу, причетності до долі України, до української національної культури та історії української держави. За допомогою яких інноваційних застосунків на уроці можливо формувати, осягати й засвоювати питання національної гордості і ціннісного ставлення до Батьківщини, рідної мови, ролі України й українців у світі.
Серед поданих на фестиваль робіт на увагу заслуговували ті, що відповідали вказаним в умовах конкурсу критеріям і свідчили про нові методичні знахідки вчителів, які були обґрунтовані власними педагогічними дослідженнями, і ті, що мали практичну значущiсть і новизну.
Номінація «Історична та громадянська освітня галузь»
Експертною групою підведено підсумки щорічного Фестивалю педагогічних інновацій освітян Дніпропетровщини «EDU_FEST Dnipro - 2023» в номінації «Історична та громадянська освітня галузь.
У фестивалі брали участь 29 вчителів історії та громадянської освіти, роботи яких були представлені загальною темою: «Можливості дистанційного навчання у формуванні національної ідентичності школярів: мотивація особистісного усвідомлення на уроках».
Конкурс засвідчив, що дистанційне навчання, як і навчання офлайн, також має широкі можливості та перспективи для формування і мотивації особистісного усвідомлення школярами своєї належності до власної нації. В представлених творчих доробках з цієї тематики вчителі показували свої практичні та ефективні методичні здобутки, а також - власні професійні здатності.
Прикладами продуктивного формування національної самоідентифікації учнів на дистанційних уроках історії та громадянської освіти, були:
- тематичні веб-квести, створені засобами інтерактивного плаката (І місце, Малюк О.В., вчителька історії Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 120 Криворізької міської ради Дніпропетровської області). Саме вони визначалися як можливими та доцільними цифровими інструментами вчителя у процесі формування національної ідентичності школярів на уроках історії;
- «чат-боти» та «доповнена реальність» були визначені інноваційно можливими, та як такі, що мають ряд переваг та багато напрямків у використанні на дистанційних уроках, щоб мотивувати особистісне національне усвідомлення учнів (ІІ місце, Підгайний О.С., вчитель історії та правознавства комунального закладу освіти «Середня загальноосвітня школа № 84» Дніпровської міської ради);
- інтерактивні методики змішаного навчання та проектне навчання для вивчення питання національної ідентичності учнів в умовах сучасних реалій (ІІ місце, Карташова О.Ю., вчителька історії комунального закладу «Тернівський ліцей № 1 Тернівської міської ради Дніпропетровської області»);
- ранкові зустрічі у 5 класах НУШ, як ефективні методи та підходи до включення елементів національної культури та історії у їх зміст з метою зміцнення національної ідентичності (ІІІ місце, Чернявська Ю.О., вчитель історії Ліцею № 9 Павлоградської міської ради);
- сучасні технічні засоби: освітні програми, сервіси, платформи для роботи в групах, для оцінювання досягнень учнів та рефлексії під час формування національної ідентичності школярів на уроках історії у 9 класі (ІІІ місце, Шиманчик Я. М., вчителька історії Мар`є-Дмитрівського ліцею Девладівської сільської ради Дніпропетровської області);
- Jamboard як засіб дистанційного навчання для підвищення мотивації усвідомлення національної індентичності учнів на уроках історії в класі НУШ, (ІІІ місце, Войтович Д.В., вчитель історії Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №120 Криворізької міської ради Дніпропетровської області), де автор висвітлив авторську адаптацію вправ з Тулбоксу до використання в Jamboard.
Переможцями фестивалю було максимально розкрито проблему української ідентичності в дистанційному комунікативному просторі та вдало показані інноваційні освітні інструменти дистанційного навчання з врахуванням вікових особливостей учнів. Отримані результати свідчать про високий рівень професійності вчителів та здатність їх до генерування нових ідей у досягненні мотивації учнів до ідентифікаційного саморозвитку.
Номінація «Мовно-літературна освітня галузь»
В сучасному світі володіння іноземною мовою стало дуже важливим для людини. Це особливо важливо для українців, які мають багату культурну спадщину та історичні зв'язки з різними країнами світу. Вчителі іноземної мови, неабияк відповідальні за формування мовної компетентності своїх учнів. Розвиток національної ідентичності на уроках іноземної мови є важливим процесом формування особистості. Адже вивчення мови включає не тільки знання лексики, граматики та навичок комунікації, а й пізнання культурних аспектів, особливостей менталітету, світогляду, звичаїв, традицій та цінностей народів іншомовних країн.
Учасниками фестивалю, зокрема, вчителями французької та німецької мов, були подані роботи, які вдало висвітлили можливості дистанційного навчання у формуванні національної ідентичності школярів. Роботи, що були спрямовані на мотивацію особистісного усвідомлення школярами найважливіших рис самоідентифікації, варті уваги, завдяки новітнім технологіям, таким як: Trello, Тhinglink, Classcraft , LearningApps, EdPuzzle, EdPuzzle, Word wall.
У фестивалі брали участь чотири учасники: 3 вчителі німецької мови і 1 – французької. Вищезгадані застосунки були вдало використані на уроках переможцями конкурсу:
- ІІ місце – Володіна Лілія Вікторівна, вчитель німецької мови комунального закладу освіти «Середня загальноосвітня школа №143» Дніпровської міської ради;
- ІІІ місце – Назарова Аліса Ігорівна, вчитель німецької мови комунального закладу «Навчально-виховний комплекс «Ліцей №11 – спеціалізована школа з поглибленим вивченням іноземних мов І ступеня – дошкільний навчальний заклад «Еврика» Кам’янської міської ради».
Застосування інноваційних технологій вчителями французької та німецької мови для формування особистісного усвідомлення учнів щодо національної ідентичності і під час дистанційного навчання є важливими, бо вони мають практичні можливості для сприяння розвитку мовленнєвих та міжкультурних компетенцій і дозволяють здобувачам освіти краще розуміти та поважати інші культури, порівнювати їх зі своєю власною культурою та розмірковувати про власні цінності, переконання, розвивати власну ідентичність та розуміти своє місце у світі.
У фестивальній номінації «Можливості дистанційного навчання у формуванні національної ідентичності школярів: мотивація особистісного усвідомлення на уроках зарубіжної літератури» взяли участь 15 філологів, вчителів української мови і літератури та зарубіжної літератури. Переможцями серед них стали 7 педагогів, однак, першого місця присуджено не було. Роботи, що розкривали тему, були достатньо високого рівня, але яскравих новинок не зустрілось. Разом з тим, були роботи і не за темою, але із цікавими розробками.
Важливим складником фестивалю є авторське бачення. Філологи, для розкриття поданої теми з питань формування національної ідентичності у дистанційному режимі навчання, запропонували ряд цікавих тем, які свідчать про актуальність піднятих питань.
- «Роль фонових знань у формуванні національної свідомості школярів в умовах змішаного навчання». Робота з цікавою дослідницькою частиною отримала ІІ місце (Скуріхіна Тамара Петрівна, вчитель комунального закладу «Ліцей № 30» Кам'янської міської ради);
- «Практичні рекомендації використання різних форм роботи з метою формування національної ідентичності». Відомі форми роботи: кроссенс, кросворд, пазл, QR-код на різних сервісах (Wort Art Generator, LearningApps, WORDWALL) з авторським наповненням за відповідною тематикою отримали ІІ місце (Нежуріна Олена Юсупівна, вчитель комунального закладу «Синельниківський ліцей № 7 Синельниківської міської ради);
- «Інтерактивний плакат як інструмент візуалізації навчального матеріалу на уроках зарубіжної літератури у формуванні національної ідентичності майбутнього випускника основної школи». Тема посіла ІІІ місце (Бабенко Оксана Сергіївна, вчитель комунального закладу «Ліцей № 3» Кам’янської міської ради);
- «Формування національно-культурної ідентичності учнів на уроках зарубіжної літератури за допомогою Padlet-дошки та проєкту «Зарубіжні письменники і Україна». Ця тема заслужила ІІІ місце (Біла Ольга Володимирівна, вчитель комунального закладу «Ліцей № 44» Кам'янської міської ради);
- «Стрим як технологія сучасного уроку та його дизайну». Тема варта уваги, бо є інноваційною. Експерти також визначили їй ІІІ місце (Пастушенко Наталія Вячеславівна, вчителька комунального закладу освіти «НВО № 28 «гімназія-школа І ступеня - дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) - центр позашкільної роботи" Дніпровської міської ради);
- «Інтерактив та гра як мотивуючий елемент дистанційного навчання на кожному етапі сучасного уроку». За цю роботу ІІІ місце отримала Свиридюк Ольги Михайлівна, вчителька комунального закладу філія «Жемчужненська гімназія» Юр'ївського ліцею Юр'ївської селищної ради);
- «Пропаганда інтелектуально-творчого зростання у дизайні сучасного уроку зарубіжної літератури». ІІІ місце посіла Сергійчук Тетяна Олександрівна, вчителька комунального закладу Томаківського ліцею №1 Томаківської селищної ради.
Отже, участь вчителів у цьому фестивалі вказує на вагому потребу загострювати увагу школярів на проблемах національної самоідентифікації, оскільки вони є важливими для кожного народу та зачіпають життєві основи його існування.
літератури та мов національних меншин