Сучасні педагоги розуміють, що необхідні зміни в освіті відбудуться завдяки їхній майстерності, небайдужості, вмотивованості, фаховій компетентності. Учителі беруть активну участь в усіх перетвореннях, нововведеннях, інноваціях, які здійснюються в освітній сфері. Сьогодні ґрунтовні зміни відбуваються у початковій школі, а завтра вони торкнуться основної та старшої школи. Зважаючи на технічний прогрес, школа взагалі потребує модернізації, матеріально-технічного й навчально-методичного оновлення, перегляду питання реального фінансування тощо.
Та дуже важливою, на думку організаторів популярних (не)конференцій EdCamp Ukraine, залишається проблема готовності учителя до впровадження змін, особистого усвідомлення необхідності неперервного педагогічного розвитку, власного розуміння того, як ефективно навчатися самому і навчати інших. Тож педагоги швидкими темпами оволодівають комп’ютерними, медіаосвітніми, інтерактивними технологіями, методами критичного мислення, проектними та особистісно зорієнтованими методиками. Сьогоднішній учитель зобов’язаний реагувати на виклики часу, соціальні тенденції, суспільні події, обирати найбільш результативні технології, вибудовувати власну траєкторію педагогічної діяльності.
Працюючи в системі післядипломної освіти, можу сказати, що вчителі мобільні, креативні, інноваційні особистості, які розуміють, що від них залежить рівень компетентності майбутніх фахівців. Тому вони постійно навчаються, беруть участь у фестивалях, тренінгах, вебінарах, інтернет-змаганнях та втілюють у практику зміни уже сьогодні. Крім усього іншого, учителі готуються до сертифікації знань, оскільки держслужба якості освіти затвердила методику оцінювання професійного рівня українських педагогів. Серед критеріїв оцінювання є такі: здатність планувати і реалізовувати освітній процес на основі особистісно орієнтованого і компетентнісного підходів; прагнення використовувати педагогічні технології в освітньому процесі; здатність до постійного професійного розвитку, самооцінювання та рефлексії; уміння аналізувати сильні і слабкі сторони своєї професійної діяльності, формувати і розвивати власну інформаційну компетентність та визначати шляхи подальшого саморозвитку тощо.
Відповідно до потреб часу збільшується кількість та урізноманітнюються форми післядипломної педагогічної підготовки. Найкориснішою є участь учителів у міжкурсових заходах, які найчастіше проходять на базі закладу післядипломної педагогічної освіти. Вона передбачає спілкування з колегами, обмін досвідом, отримання інформації щодо реформ, які відбуваються в освітній галузі, ознайомлення зі змінами в нормативній базі, відвідування майстер-класів колег, отримання знань про сучасні методики викладання та їх практичну спрямованість тощо. Неперервний професійний розвиток та підвищення кваліфікації педагогічних працівників таким шляхом передбачає набуття нових та вдосконалення раніше набутих компетентностей на основі здобутої інформації та практичного досвіду.
Фестиваль педагогічних ідей «Фест-Дніпро 2019», який відбувся нещодавно на базі Дніпровської академії неперервної освіти, окреслив спектр методичних уподобань сучасних педагогів, розкрив високий рівень зацікавленості учителів у сучасних змінах, продемонстрував прагнення до оволодіння новими технологіями, методами, підходами, зокрема інструментами розвитку когнітивного мислення, акмеологічними стратегіями творчої життєдіяльності, методиками проблемного, інтерактивного, ситуативного навчання, проектними та комп’ютерними технологіями на уроках української мови і літератури та інше. Головне, що учителі мали змогу ознайомити колег зі своїм досвідом, отримати від них схвальну оцінку своєї діяльності (це дуже важливо для вчителя), почерпнути нові ідеї, щоб уникнути одноманітності на уроках. Рекомендуємо і вам ознайомитися з презентаціями учасників фестивалю.
З повагою і найкращими побажаннями Сергієнко Антоніна Антонівна, доцент кафедри соціально-гуманітарної освіти, кандидат педагогічних наук